Sylvia in Zuid Afrika

Shocking...

Nou, dat valt ook wel weer mee hoor!! Maandag heb ik een tour gehad door de township om zo mijn project te kiezen. Je moet je voorstellen: P.E is zelf een heel net, schoon, redelijk stadje. En je weet wel dat een township heel erg veel armoede en ellende is, maar als je het met eigen ogen ziet en er tussen loopt is het toch wel shocking. Ik ging met Tabo (een local die voor de organisatie werkt) de projecten langs. In totaal heb ik er 3 bezocht en ze waren alle 3 leuk. Al die mooie donkere, schattige kindjes die meteen om je heen hangen...hoe moest ik daar nou uit kezen?? Maar ik heb gekozen voor "mama Ireen", een kleine creche middenin de township. Dit houdt wel in dat ik een auto moet huren omdat ik aan een andere kant van de andere vrijwilligers en hun project zit. Maar op zich is dat prima, kan ik ook meer gaan en staan wanneer ik zelf wil. En het is een stuk veiliger want alleen door de township lopen is echt geen optie! Alleen dat links rijden moet ik nog even onder de knie zien te krijgen.... Vandaag heb ik m'n eerste werkdag gehad. Van de meeste hier had ik al gehoord dat je de eerste dagen gewoon zit en kijkt. Maar de juf van deze creche betrok me er meteen bij, wat erg leuk was. Alle kids hingen meteen als aapjes aan me. Deze locals spreken Xhosa. Gekke taal met een hoop geklik en geklak waar ik dus geen bal van kan verstaan! Dus spelletjes, zingen of iets anders wat ik bedacht had in NL heb ik maar even gelaten voor wat het is. Toevallig was 'mama Ireen' jarig en had ik een zakje ballonnen in m'n tas. Da's leuk! Dacht ik. Maar ja, 8 ballonnen voor 30 kids....totale chaos, huilen, ruzie. Dat was niet zo handig Syl!!! De creche is tot 2 uur en daarna ben ik 'after care' gaan doen: helpen met huiswerk (vnl. Engels en rekenen) voor kinderen van 6 tot 12 jaar. Ook heel leuk want ze zijn erg leergierig en spreken toch wel goed Engels dus die communicatie verloopt een stuk beter. Ons huis: ik zit hier dus met 4 nederlanders, 1 franse en een zweedse. Behalve de zweedse (en ik dan...) is de rest nog hartstikke jong: tussen de 21 en 24. Maar het zijn allemaal aardige lui! Al ben ik er nu wel al achter dat een 'samendelenhuis' niks voor mij is. Geef mij maar lekker m'n eigen spullen e.d. Maar ook dit is wel (maximaal) een maand vol te houden hoor! Ik zit ong. op 15 min loopafstand van het strand en dat wandelingetje heb ik deze dagen al vaak gemaakt, dus jullie begrijpen: ik heb al een lekker kleurtje. M'n neus is zelfs verbrand!! Ik ga nu lekker slapen. Foto's volgen snel!!

Reacties

Reacties

Truzy

Ik moest toch wel even lachen om je ballonnen verhaal.......zo llief bedoelt haha.....had mij ook kunnen gebeuren. Nog bedankt voor je kaart. Geniet maar van het strand en succes in het huis sharing the toilet...hihi. x Truzy

Lea

Leuk Syl, blijf schrijven, heel interessant om allemaal te horen.

Merel

Ah ik ben nu al benieuwd naar je volgende verhaal:)

Jonna

Moest ook wel even lachen om je balonnen incident Syl! Snel maar goed maken met een pak stroopwafels ;-)?! Kan je nml kopen in de supermarkt (iig in Kaapstad). Fijn dat je zo dicht bij t strand zit! Heerlijk ben jaloers op het lekkere weer daar! Geniet van alles en de kindjes! X

Daan

Ha Syl,

Bedankt dat ik toch weer bij je clubje mocht horen.(haha)
Ik vind het namelijk super leuk om je verhalen te lezen.
En als ik heel eerlijk ben, ben ik wel een beetje jaloers.
( maar een beetje positieve jarloezie mag)
Vind je gewoon een super wijf dat je dit allemaal doet en aan durft.
Kan niet wachten op je volgende verhaal.

Groetjes Daan

Elles

Heb met spanning elke regel zitten lezen, geweldig Syl, wat je daar meemaakt! en je ballonnen actie hihi tja met de beste bedoeldingen kan je soms nog voor chaos zorgen... Sterkte met je roommates en heel veel plezier op de creche! Kijk nu al uit naar je volgende verhaal! liefs

Wendy

Hi Syl,
Wat leuk om je verhalen te lezen. Schrok wel een beetje bij het lezen van je titel "shokking". Maar gelukkig gaat alles goed met je. Lijkt me vreselijk om al die armoede te zien, maar dit besef je pas echt als je het met eigen ogen ziet. Heftig hoor!
Creche wat ontzettend leuk, zie het al helemaal voor me hoe je daar tussen al die ukkies zit. En je ballonnen actie... Geweldig! Geniet erg van je verhalen en vind je een kanjer.
Veel plezier meid. x

Piet Bruin

heel heftig allemaal, ik ben trots op je. Nog heel fijne weken , ik zie met belangstelling uit naar de volgende verslagen.

Chantal

Hey meissie,

Geweldig verhaal!!!
Lijkt me erg lastig om een project uit te zoeken, maar zo te horen heb je een leuke! Hoop dat je het links rijden snel onder de knie hebt, hihi.
Hoor je gewoon bij de "ouderen" haha. Volgens mij pas je er goed tussen, je voelt je toch pas 24??!!
Veel plezier met de kindjes en geniet van het strand, ja, ben best een beetje jaloers, maar niet op het delen van je spulletjes ;-)

-xx-

Ps: ik ga volgende maand naar Marokko ;-)

Lisa

Ha Syl, wat leuk om zo je verhalen al te "horen" terwijl je er nog bent. En als je een autootje kunt huren ben je inderdaad lekker vrij.....
Veel plezier en hou ons op de hoogte!

Peter van Barneveld

Hoi Sil,
We volgen hier je verhalen en we zijn behoorlijk onder de indruk. Heerlijk om de foto's te zien met een stralende Sil en leuke kinderen.
Het ga je goed en we blijven je volgen.

Groetjes Peter en Femke

Arjen

Hey Syl,
Net terug van mijn klus''vakantie''. Leuk om te zien wat je allemaal meemaakt. En fijn om (op de foto's) te zien dat je na een spannende start nu echt aan het genieten bent. Ga daar vooral mee door.

Groetjes Arjen

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Commundo